عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

استیو جابز خالق سیب گاز زده درگذشت

استیو جابز" مدیر پیشین اپل در حالی در سن 56 سالگی درگذشت که سال‌ها‌ ‌با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کرد و‌ روزهای آخر زندگی وضعیت جسمانی او به‌گونه‌ای شد که دیگر قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نبود‌. بی‌شک اپل و موفقیت‌هایش بدون نام استیو جابز معنی و مفهومی ندارد.

در دهه گذشته استیو جابز توانست با پیش‌بینی نیازهای مردم، گجت‌های کاربردی را به بازار عرضه کند؛ گجت‌هایی که توانستند عنوان برترین فناوری‌های سال را از آن خود سازند. در این سال‌ها اپل با عرضه آی‌پاد، آیفون و آی‌پد تحولاتی اساسی را در عرصه‌های تجارت در دنیای موسیقی، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و همچنین دنیای رسانه و سرگرمی‌های دیجیتال رقم زد

بدون حضور استیو جابز و سرسختی و ریسک‌پذیری که از صفات مشخصه اوست، اپل نمی‌توانست با رونمایی از گجت‌های جدید از دیگر رقبای خود پیشی گیرد. با استعفای استیو جابز از مدیریت اپل، او به‌عنوان رییس هیات‌مدیره با همکاری خود با اپل ادامه داد و "تیم کوک" جانشین استیو جابز و سکاندار اپل شد.



بسیاری بر این باورند که استیو جابز از زمانی که در سال 1976 (1355) به‌همراه استیو و زیناک دوست و همکار قدیمی‌اش، اپل را در پارکینگ خانواده جابز بنیانگذاری کرد، نقش بسیار مهمی را در افزایش محبوبیت رایانه‌های خانگی ایفا کرده و به‌راستی از بزرگان صنعت IT بوده است.


او به‌شخصه بیش از 300 طرح و ایده یا اختراع برای اپل به ثبت رسانده و به‌عنوان میراث خود بر جای گذاشته است که در این میان ابتکارات و ایده‌های مختلفی از چیدمان اجزای رایانه‌های خانگی و شارژرهایی با قابلیت‌های منحصر به‌فرد آی‌پد و آیفون دیده می‌شود.


اولین سری از مجموعه رایانه‌های خانگی تولید اپل دنیای ارتباطات را به‌شدت تحت تاثیر خود قرار داد. اگرچه در آن زمان استیو جابز برای رقابت با محصولات IBM راهی طولانی را پیش روی داشت، اما موفقیت‌های او بر پیشرفت اپل تاثیر‌گذار بود و تنها پس از گذشت چند سال جابز توانست نام خود را بر سر زبان‌ها اندازد.


به‌رغم موفقیت‌های چشمگیری که جابز به آنها دست یافته بود، در سال 1985 ‌(1364) به‌علت مشکلاتی که با اعضای هیات‌مدیره اپل پیدا کرد، از سمت خود کناره‌گیری نمود و سرانجام با تولید نسل جدیدی از رایانه‌های خانگی دوباره به اپل پیوست.


علی‌رغم این‌که استیو جابز دوره تحصیلات دانشگاهی را پشت ‌سر نگذاشته بود، توانمندی‌های منحصر به‌فردی داشت که این امکان را به او داد تا بتواند نام خود را به‌عنوان یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین افراد در سطح دنیا به ثبت برساند. استیو جابز سال‌ها با حقوق نمادین سالانه یک دلار برای شرکت اپل کار کرد و به همین علت نام او به‌عنوان کم‌حقوق‌ترین مدیر اجرایی در گینس به ثبت رسیده است.


جام‌جم 

به قول عادل فردوسی پور : روحَش شاد و یادَش گرامی باد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد