عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

چگونه هوش فرزندان خود را تقویت کنیم

آیا هوش موهبتی خدا دادی است یا با فراهم کردن محیط مناسب می توانید آن را پرورش دهید؟ در این که هوش به ژنتیک مربوط است شکی نیست اما تحقیقات علمی ثابت کرده است که می توان در سنین پایین هوش را با روش هایی مشخص تقویت کرد. و ما هم سعی داریم در سلسله مقالاتی این روش ها را برای خوانندگان بیان کنیم.

بازی های فکری

شطرنج، جدول کلمات متقاطع، معما ها، کد نویسی و... همه می توانند ذهن کودک شما را ورزش دهند و تقویت نمایند. وقتی که با کودک خود بیکار هستید این بازی ها را به آنها آموزش دهید و با آنها رقابت کنید. بازی های فکری مانند سودوکو می تواند به فرزند شما در افزایش مهارت در تفکر استراتژیک، حل مسائل و گرفتن تصمیم ها پیچیده کمک می کند. در خانه همیشه منابعی برای چالش های فکری قرار دهید کتاب های معما، چیستان، جدول و... داشته باشید و از موقعیت های مختلف برای حل این مسائل و ایجاد رقابت استفاده کنید بگذارید لذت حل کردن آنها را ببرند.

موسیقی

شاید گوش دادن به صدای شیپوری که توسط فرزندتان نواخته می شود خیلی لذت بخش نباشد اما درس های موسیقی می تواند یک روش سرگرم کننده برای تقویت ذهن باشد. بر طبق مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه تورنتو انجام شده است مشخص گردیده که دروس سازمان یافته موسیقی می تواند به تقویت هوش فرزندان و موفقیت های دانشگاهی آنها کمک کند و هر چه سالهای بیشتری این دروس را ادامه دهند اثر آن در موفقیت آنها بیشتر خواهد بود. همچنین این تحقیقات مشخص کرد که اگر دروس موسیقی از زمان طفولیت به کودکان آموزش داده شود آنها در دوران دبیرستان به رتبه های تحصیلی بالایی خواهند رسید و در دوران بزرگسالی IQ بیشتری خواهند داشت 

شیر مادر

شیر مادر بهترین غذا برای مغز است. تحقیقات مختلف به اتفاق نشان داده اند که شیر مادر بهترین خوراک رشد کودک است. شیر مادر از امراض خطرناک جلوگیری می کند و مواد ضروری مورد نیاز بدن را فراهم می کند. محققان دانمارکی کشف کردند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند سالم تر و باهوش تر هستند. در این تحقیقات مشخص شد که کودکانی که 9 ماه از شیر مادر تغذیه کرده اند به مراتب از کودکانی که یک ماه از شیر مادر تغذیه کرده اند با هوش تر هستند. نتیجه نهایی: اگر تغذیه از شیر مادر برای شما مفید بوده است پس برای کودک شما هم می تواند مفید باشد تا کودکی سالم و باهوش پرورش دهید. اگر به کودک خود شیر مادرش را هدیه کنید یک سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده اید.

تناسب اندام

مطالعاتی که توسط دانشگاه ایلینوی انجام شده است نشان داده است که بین نتایج تست های آمادگی جسمانی در دوران ابتدایی و موفقیت های دانشگاهی رابطه ای قوی وجود دارد. شرکت در ورزش های گروهی و تیمی اعتماد به نفس، مهارت های اجتماعی و قدرت رهبری را تقویت می کند. همچنین در این تحقیق مشخص شده بود که 81 درصد از زنانی که دارای سمت های بالای حرفه ای و مدیریتی هستند در دوران دختر بچگی در فعالیت های ورزشی تیمی شرکت داشته اند. بنابراین به جای اینکه بعد از ناهار جلوی تلوزیون لم بدهید دست فرزند خود را بگیرید و با هم به پیاده روی بروید با او بازی کنید و سعی کنید او را تشویق کنید در فعالیت های ورزشی تیمی شرکت کند. او را در باشگاه هایی که ورزش های گروهی آموزش می دهند نام نویسی کنید 

عجب! بازی های ویدیویی

بازی های کامپیوتری بسیار مورد سرزنش قرار می گیرند. بله بسیاری از آنها خشونت زیادی دارند، فرد را منزوی می کنند و فکر فرد را به کار نمی گیرند، اما بهتر است از بازی های ویدیویی که تفکر استراتژیک و مهارت های تصمیم گیری کودک را تقویت می کنند و بازی هایی که کار گروهی و تیمی را تقویت می کنند برای فرزند خود تهیه نمایید. شرکت های سازنده سرگرمی های آموزشی مانند Leapfrog امروزه روی تقویت حافظه و تقویت مهارت های کودکان و حتی بزرگتر ها کار می کنند. تحقیقاتی که اخیری که در دانشگاه روچستر انجام شد نشان داد کسانی که تجربه بازی های ویدیویی را داشتند مثال های تصویری را سریعتر از دیگر شرکت کنندگان که تجربه بازی های ویدیویی را نداشتند می آموختند. امروزه در مدارس انگلستان از بازی های ویدیویی برای آموزش کودکان استفاده می شود.

آشغال به خورد فرزندان خود ندهید

خوراکی های بازاری و فست فود ها که قند و اسید های اشباع زیادی دارند را از رژیم غذایی کودکان خود حذف کنید و به جای آن خوراکی های مغذی در اختیار آنها قرار دهید. به خصوص در دو سال اول زندگی رسیدن بعضی مواد به بدن نقشی حیاتی دارد. به عنوان مثال کودکان برای داشتن بافت مغزی سالم نیاز مبرمی به آهن دارند و کمبود آهن سبب می شود پیام های عصبی آهسته تر منتقل می شوند. و همینطور کودکانی که تغذیه مناسبی ندارند در برابر بیماری های واگیر دار ضعیف تر هستند. که سبب می شود مرتب از کلاس های خود عقب بمانند و نتوانند پیشرفت تحصیلی مناسبی داشته باشند. به آنچه کودکان شما می خورند توجه داشته باشید تا به پیشرفت تحصیلی آنها اهمیت داده باشید 

کنجکاوی ذاتی

متخصصین می گویند به فرزندان چیز های عجیب نشان دهید و آنها را برای کشف کردن تشویق نمایید. یک درس بزرگ به آنها بدهید: به دنبال دانش گشتن در زندگی بسیار مهم است. از سرگرمی های کودکان خود با پرسیدن در باره آنها، آموختن مهارت های جدید به آنها و بردن آنها به گردش های آموزشی حمایت کنید تا کنجکاوی های معقول آنها را تقویت کنید.

خواندن!

این روشی امتحان شده است و تاثیر خوبی دارد و به اندازه کافی به آن توجه نمی شود. خواندن کتاب روشی ساده و نسبتا کم هزینه برای آموختن و افزایش آگاهی های فرزند شما در هر سنی است. برای فرزند خود از سنین پایین کتاب بخوانید برای فرزندتان کارت کتابخانه هدیه بگیرید و در خانه کتاب های متنوع در دسترس او قرار دهید. 

اعتماد به نفس را به فرزندانتان بیاموزید

به خصوص در دوران نوجوانی کودکان قربانی افکار منفی هستند که پتانسیل های آنها را محدود می کند. روانشناسان کودک به والدین آنها توصیه می کنند تفکرات مثبت فرزندانشان را با تشویق کردن و  دلگرمی خوش بینانه تقویت کنند. شرکت در تیم های ورزشی و دیگر فعالیت های اجتماعی هم به فرزندانتان کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را  در مواجهه با همسالان خود در دوران خامی بدست آورند. تا در دورانی که باید بدون حامی روی پای خود بایستند محکم و قوی بتوانند از توانایی های خود حداکثر استفاده را ببرند.

 

قهرمانان با صبحانه ساخته شده اند!

تحقیقاتی که پیشینه تاریخی آن به سال 1970 میلادی بر می گردد ثابت کرده است که خوردن صبحانه وضعیت حافظه، تمرکز و قدرت یاد گیری را بهبود می بخشد. و کودکانی که صبحانه نمی خورند زودتر خسته می شوند، زودرنج تر هستند و واکنش کندتری از آنهایی که روز را با خوردن صبحانه کامل شروع می کنند دارند. با برنامه های شلوغ و درهم امروزی بسیاری فرصت نمی کنند بنشینند و به فرزندان خود در خانه صبحانه ای مفصل بدهند اما حتی یک لیوان شیر و مقداری نان هم می تواند فرزندان شما را برای خوب یاد گرفتن و تمرکز در کلاس کمک کند و این بهتر از نخوردن صبحانه است. هر چقدر هم گرفتار باشید می توانید یک لیوان شیر و مقداری نان به فرزند خود بدهید. به این ترتیب فرزندان شما هم از نظر بدنی قوتر خواهند بود و هم از نظر ذهنی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد