عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

برای مطالعه موثر تند بخوانیم یا کند بخوانیم؟

تند خوانی:

تندخوانی فواید زیادی دارد کسانی که این تکنیک را فرا می گیرند قابلیت های خواندنی خود را به طور چشمگیری افزایش می دهند با سرعت بیشتری مطالعه می کنند و در زمان کمتری مطالب زیادی را خوانده و یاد می گیرند و این تکنیک برای افرادی که وقت کمی دارند ارزش حیاتی دارد.

شما در هر تخصص و شغلی که باشید اگر اطلاعات بیشتری راجع به آن داشته باشید خیلی موفق تر و قوی تر و کارآمد می توانید ظاهر شوید. روزانه مطالب و کتاب های زیادی در مورد رشته های مختلف چاپ می شود و ما نمی توانیم همه آنها را مطالعه کنیم اما اگر روش هایی فراگرفته باشیم که بتوانیم سریع تر و بهتر درک کنیم کمک خیلی موثری به ما میکند که در حداقل زمان بیشترین استفاده را ببریم و بر اطلاعات خود بیفزاییم.

دلایل کند خوانی:

1- کلمه خوانی:

از ابتدا به ما آموزش دادند که کلمه به کلمه بخوانیم با اینکه در قرن 21 هستیم اما با همان روش سنتی هزاران سال پیش مطالعه می کنیم. براساس تحقیقات 70درصد پیشرفت ها بر اثر مطالعه صورت گرفته است،طبق این تحقیقات انجام شده ایرانیان به مطالعه خیلی بی علاقه هستند هر فرد باسواد کمتر از 3دقیقه در شبانه روز مطالعه می کند و علت این بی انگیزگی ندانستن روش درست مطالعه می باشد.

کلمه خوانی هم سرعت را کم می کند و هم میزان درک را پایین می آورد اگر بتوانیم مطالعه را به صورت جمله یا عبارت انجام دهیم سرعت و درک مطلب بالاترمی رود .

عبارت "کلمه به کلمه خواندن میزان درک مفاهیم را زیاد می کند" کاملا غلط است زیرا مغز انسان با مفهوم جمله سروکار دارد نه خود کلمه.

اگر ذهن انسان روی تک تک کلمات مکث کند اولا بعضی از کلمات معنی و مفهوم نسبی دارند و در یک ترکیب معنی واضحی پیدا می کنند دوما میزان درک کم می شود.

تایپیستی که متنی را تایپ می کند اگر در آخر کار از متن آن سوال کنیم شاید چیز زیادی را به خاطر نیاورد زیرا او کلمه به کلمه تایپ  کرده است پس بهتر است عبارت خوانی را جایگزین کلمه خوانی کنیم که سرعت و درک مطلب رابالا میبرد.

2- بلند خواندن:

3- دومین علت کندخوانی با صدای بلند خواندن است، سیستم گفتاری تا حدی قابلیت افزایش سرعت را دارد و بیشتر از آن را اجازه نمی دهد پس اگر همین بلند خوانی به صامت خوانی تبدیل شود. یعنی کلمات را فقط با حرکت چشم بر روی آنها بخوانیم . هم سرعت خیلی بالاتری داریم هم درک بیشتری.

افرادی می گویند که اگر متنی را ببینیم و آن را تکرار کنیم و بلند بخوانیم خیلی بهتر می توانیم آن مطلب را فرا گیریم این روش غلطی است. البته بلندخوانی در مرحله مرور جز ضروریات است اما در مرحله خواندن باعث افت یادگیری می شود.

4- درون خوانی:

لب خوانی هم عادت غلطی است و باید به صامت خوانی یا چشم خوانی تبدیل شود.

5- برگشت غیرارادی چشم به عقب

گاهی اوقات مشغول مطالعه اما ناخودآگاه چشمتان به چند کلمه عقب تر بر میگردد و این عمل اختیاری نبوده و ناخودآگاه اتفاق می افتد برای حل این مشکل باید از انگشت یا خط بر استفاده کنید بعد از مدتی که در اثر تمرین مهارت پیدا کردید دیگر نیازی به استفاده از انگشت ندارید.

6- سرگردانی چشم بین خطوط :

گاهی در هنگام مطالعه خط مورد نظر را گم کرده یا یک خط بالاتر یا پایین تر را می بینیید برای رفع این مشکل نیز باید از انگشت یا خط بر استفاده کنید .

7- مکث طولانی چشم بر روی کلمات

به طور متوسط چشم در هر ثانیه روی 4 کلمه و در هر دقیقه روی 240 کلمه مکث می کند این مکث را نمی توان از بین برد اما می توان زمان آن را کوتاه کرد مثلا ¼ ثانیه به 6/1 ثانیه تبدیل شود.

برای کوتاه کردن زمان مکث در اول کار با خط بردن سریع تمرین کنید تا چشم عادت کند به مرور زمان تکرار سرعت حرکت چشم افزایش می یابد.

8- محدودیت حوزه دید:

وقتی به یک متن نگاه می کنید چند کلمه را می توانید ببینید اگر این محدوده وسیع تر باشد تعداد کلمات بیشتری را می توانید ببینیید پس حوزه دید و درک کردن کلمات بیشتر و افزایش سرعت مطالعه می شود.

یک تمرین کاربردی:

برای وسیع کردن حوزه دید شما پیشنهاد می کنیم که به این ترتیب که ابتدا کلمه هایی را با فاصله های معمولی کنار هم بنویسید و به آنها نگاه کنید یعنی به یک نقطه ثابت در متن خیره شده و کلمات سمت چپ و راست آن نقطه را هم ببینید در هر بار تمرین سعی کنید فاصله این کلمات را بیشتر کرده تا حوزه دید وسیعتری بدست بیاورید . در ابتدای تمرین ممکن است چشم شما درد بگیرد یا اشک آن جاری شود اما به مرور زمان این مشکلات از بین می روند.

نکته:

وقتی بچه ای شروع به خواندن می کند با بردن انگشت خود به زیر کلمات خواندن را به پیش می برد اما بزرگترها به آنها پیشنهاد می کنند که انگشت خود را برداشته و به چشم خود این کار راانجام دهند اما متخصصان به نتیجه رسیده اند که کار بچه ها درست بوده وفقط باید به آنها یاد داد که حرکت انگشت خود راسریع تر کنند.

 

عوامل مهم در سرعت مطالعه :

1- سرعت اولیه شخص

سرعت اولیه هر فرد بستگی به خودش دارد و یک استاندارد خاصی ندارد فردی ممکن است در یک امتحان یک دقیقه ای 50 کلمه بخواند اما فرد دیگری 150 یا 180 کلمه بخواند..

قبل از هر کاری یک متن ساده ای را انتخاب کنید و در زمان 1 دقیقه آن را بخوانید و در آخر نکات آن را که به خاطر می آورید یادداشت کنید می توانید زمان این کار را 3 یا 4 دقیقه در نظر بگیرید بعد شروع به تمرینان تند خوانی کرده و هم این کار را تکرار کنید.

2- نوع متن

مورد بعدی نوع متن است که مورد مطالعه قرار میگیرد یک متن ممکن است از نظر محتوا ساده یا سنگین باشد. یک سرعت ثابتی را نباید انتظار داشت.

نکته : بیشترین تاثیر و فایده تندخوانی در مطالعه کتاب های درسی نمایان می شود.

3- تمرین

نکته آخر این است که تندخوانی باید با تمرین ایجاد و با تمرین بیشتر به عادت تبدیل شود هم چنین باید اصول آن رعایت شود مثل :

انگشت را زیر عبارت قرار دادن- دنبال کردن حرکت دست با چشم – صحیح نشستن- خودداری از لب خوانی...

 

معایب کند خوانی:

 

1-    اتلاف وقت

2-    حواس پرتی یا عدم تمرکز

3-    بی علاقگی و سست شدن در مطالعه

 4- خستگی ...

مزایای تندخوانی:

 

1-    صرفه جویی بهینه در زمان 

 2 - ایجاد علاقه و انگیزه نسبت به مطالعه

3-  ایجاد تمرکز

4-  دیر خسته شدن  

 5- درک بیشتر با کمک دقت و اصول صحیح مطالعه

6-  تقویت روحیه و نشاط

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد