عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

عبور ( مقالات علمی )

مقالات در زمینه های متنوع

راز موفقیت

شاید تا بحال بارها واژه موفقیت به گوش شما رسیده باشد. آیا تعریف درستی از موفقیت دارید؟ موفقیت یعنی چه؟ موفق چه کسی است؟ چگونه باید موفق شد و اصلا به چه کسی موفق میگویند؟

آیا باید دیگران بگویند که شما موفق هستید یا خودتان تشخیص دهید که فرد موفقی هستید؟ معیار تشخیص چیست؟
موفقیت یعنی اینکه شخص در خود احساس خوشبختی کند، احساسی پایدار و ماندگار از روند کلی زندگی رضایت داشته باشد که این هیچ رابطه ای با مقدار ثروت ندارد. احساسی که زودگذر و هیجانی نباشد و یک شبه این احساس از بین نرود  و این احساس یعنی موفقیت ارتباط مستقیم با تیپ شخصیتی دارد.

افرادی هستند که میتوان از نظر علم روانشناختی آنها را از پیش بازنده دانست و افرادی را می توان مستعد موفقیت دانست.

افرادی که دارای شخصیت ترسو، مضطرب، جوگیر یا شرایط پذیر از آن دسته افرادی هستند که می توان آنها را از پیش بازنده دانست چرا که شخصی که ترسو باشد هیچگاه نمیتواند در امر کسب و کار موفق شود چرا که لازمه پیشرفت در کسب و کار ریسک است و این فرد چون دارای شخصیت ترسویی است از ریسک کردن می هراسد یا همیشه در جا می زند و یا بر عکس با ترس خود دچار ضرر بزرگ خواهد شد.

ولی از نظر علم روز هیچ امری غیر ممکن نیست که طبق تحقیقات 95% از افراد روی کره زمین می توانند در یک زمینه نابغه شوند و آنهم به دو شرط برنامه ریزی و مورد آموزش قرار بگیرند.

افراد مستعد منتظر یک جرقه اند. به عبارتی می توان گفت افراد موفق منتظر یک جرقه برای یک پیشرفت و تغییر هستند و با آشنا شدن با حقایق خود را تغییر بدهند و در مسیر موفقیت قرار دهند.

افراد موفق را می توان اسطوره شکست نیز خواند آنهم شکستی های دردناک. به عبارتی شما نمی توانید فرد موفقی را پیدا کنید که تا بحال در زندگی شکست نخورده یا خیلی کم شکست خورده باشند. شکست پل پیروزی است و بعد از هر شکست است که راه پیروزی و موفقیت را پیدا خواهند کرد.

موفقیت امری تدریجی است و یک شبه محقق نخواهد شد، موفقیت باید ریشه دار باشد. و اگر هم بصورت استثنا محقق شود بسرعت نابود خواهد شد. بطور مثال می توان به افرادی اشاره کرد که یک شبه صاحب ثروتی زیاد شده اند و چون ظرفیت پذیرش آن را نداشته اند و برای آن برنامه ریزی نداشته اند آن را به سرعت از دست داده اند و در مواردی علاوه بر آن دچار بدهی سنگینی شده اند که بطور مثال به دو نمونه نقل شده از سایت MSN اشاره می کنم.

اول آدامز که در قرعه کشی نیوجرسی نه یکبار بلکه دوبار برنده شد مبلغی حدود 5.4 میلیون دلار(1985و1986) می گوید: «برنده شدن در قرعه کشی همیشه آنطور که باید نیست» امروزه همه پولهای او تمام شده و در یک تریلر زندگی می کند.

دوم ویلام پست، در قرعه کشی پنسیلوانیا در سال 1988 مبلغ 2.16 میلیون دلار برنده شد و حالا با کمک تامین اجتماعی زندگی می کند. پست می گوید«آرزو می کردم هرگز چنین اتفاقی نمی افتاد، واقعا یک کابوس بود» و در مدتی نیز حدود یک میلیون دلار بدهکار شد. و حالا با حقوق تامین اجتماعی آرام و ساکت در میان باقیمانده غذای مردم زندگی می کند.

موفقیتی که طی سالیان بصورت تدریجی همراه با شکست و تجربه بدست آمده مانند آب پشت سد که با بارش باران در طول سال و ذوب شدن یخ کوهها پر شده و ماندگار و تحت کنترل خواهد بود. و موفقیت یک شبه مانند سیلاب ویرانگر و مخرب خواهد بود. پس بدنبال موفقیت یک شبه نباشید، موفقیت با برنامه ریزی، آموزش و پشتکار محقق می شود و در غیر اینصورت جز اتلاف وقت و انرژی و سرمایه و از هم مهمتر آلام روحی چیزی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

دانشگاه هاروارد از 90 مدیر موفق تحقیقی به عمل آورد که دستاورد آن چهار نتیجه مهم بود. آنها دریافتند که عده ای از مدیران خود را موفق می دانند و احساس خوشایندی دارند و عده ای احساس عدم موفقیت دارند.

برای رسیدن به احساس موفقیت داشتن این چهار رکن لازم است.

1-  احساس لذت:

همه ما انسانها در زندگی خود تکالیفی را بر عهده داریم. و اگر بخواهیم که فقط بفکر انجام آنها باشیم از تکالیف و زندگی لذت نخواهیم برد. انجام تکالیف باید همراه با لذت باشد. همانگونه که ما انسانها نیاز به غذا داریم برای روحمان نیاز به لذت و تفریح داریم. هر فردی در زندگی غم و غصه دارد قهرمان واقعی کسی است که در اوج غصه ها شاد و خندان باشد. این ما هستیم که با احساس خود را بدبخت یا خوشبخت بدانیم . هر طور که فکر کنیم همانگونه خواهیم شد. تفریح اگر در زندگی نباشد احساس نا خوشایند عدم رضایت به ما دست خواهد داد. اگر برای رسیدن به خواسته دچار رنج نشویم از خواسته لذت نخواهیم برد. دو نفر را فرض کنید که یک لیوان آب را می نوشند یکی سیراب است و دیگری تشنه به نظر شما کدامیک از نوشیدن آب لذت خواهند برد؟ لذت باید پویا باشد و متنوع.

2-پیشرفت:

اگر شما در زندگی خود در جا بزنید و هیچ پیشرفتی نکنید احساس عدم رضایت از زندگی خواهید کرد و در نهایت احساس عدم موفقیت .

3- شان:

در روند زندگی و کار آن فرایند به شما باید شان و رتبه دهد یعنی مورد احترام قرار بگیرید و در کار خود احساس کنید که دارای رتبه هستید و پیشرفته کرده اید.

4- میراث گذار باشد:

یعنی چون انسان موجودی است اجتماعی، اگر برای خانواده و یا جامعه خود که مثمر ثمر بوده و از نتیجه زندگی او دیگران منتفع شده اند احساس رضایتمندی خواهد کرد. احساس جمعی سلامت می آورد.

این حس ارزش است که احساس موفقیت را در انسان زنده نگه می دارد. برای موفقیت باید حرکت کرد. حرکتی با برنامه، آهسته، مداوم و تدریجی. با حرکت و فعالیت به حس موفقیت نزدیک تر خواهد شد. دلیل زنده بودن آب و زندگی بخشی آن حرکت است، اگر آب راکد و بدون جریان باشد می گندد.

عمل گرا باشید و فقط در حد ایده و فکر باقی نمانید. و در حرکت به نتیجه وابسته نباشید در ضمن حرکت خود نتیجه محقق خواهد شد. اگر به نتیجه وابسته باشید در صورت عدم تحقق دچار سرخوردگی خواهید شد.

لذت و تفریح را فراموش نکنید. لذت باید متنوع، پویا و درجریان باشد مثل آب.

و در پایان قوی آنست که نه منتظر این است که دیگران موفقش کنند و نه دیگران می توانند مانع موفقیتش شوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد